#5 Sky is the limit

December 23, 2023

Inmiddels zijn we weer een paar weken verder en nadert het einde van dit kalenderjaar. De haven is in winterslaap gegaan en ondanks de ambitie om ook deze winter regelmatig naar de boot te gaan, is het zo nat, koud en winderig geweest de laatste tijd dat het nou niet echt aantrekkelijk was om op de boot te zitten. 
Dat we niet veel op Marken zijn, betekent overigens niet dat we tot stilstand zijn gekomen in de voorbereidingen. Sterker nog, we beginnen langzamerhand flink op stoom te komen met het afronden van de nodige zaken. Alhoewel op het moment van schrijven nog niemand echt deze blogs meeleest, lijkt het me interessant om onze ‘to-do’ lijst hier ergens op de site te publiceren zodat we onze eigen voortgang kunnen traceren en al onze toekomstige fans kunnen meenemen in dat verhaal. 

Op deze lijst staan een aantal punten die wat meer nadenkwerk nodig hebben of hadden. Zo is het vervangen van de verstaging een maatwerk product waarvoor je verschillende opties hebt, die in prijs, gemak en snelheid ver uiteenlopen. Een setje nieuwe zeilen zou geweldig zijn, maar ook een flinke hap uit ons budget, dus een tweedehands zeil vinden ligt voorhanden, maar wat voor een? Hoe werkt het als je in het buitenland verblijft met verzekeringen? En met de bootverzekering? Het zijn de uitzoek-klussen die goed in de winter passen en ik kan dan ook het heugelijke nieuws brengen, dat er eentje minder op de lijst staat! 

Communicatie op zee

Als belangrijkste argument in je keuzevorming staat veiligheid op zee. Daarin zitten allerlei benaderingen, van gewoon niet de zee op gaan en zo het gevaar ontwijken, tot zonder zwemvest met slecht weer het dek op gaan, omdat je het allemaal niet zo serieus neemt. De gulden middenweg bepaal je als zeevarenden zelf en dat kan soms best even wikken en wegen zijn.
In het geval van communicatie en specifiek communicatie buiten onze directe omgeving (lees: met de wal) zijn er veel mogelijkheden. Een uitstervend, doch zeer geschikt middel is de SSB Radio, die kan zenden en ontvangen over de hele wereld. Dat is wel gelimiteerd tot zeer kleine bandbreedte, maar geeft in ieder geval de mogelijkheid om te communiceren via e-mail berichten, weerkaarten binnen te halen en eventueel met iemand aan de wal te spreken.
Een iets modernere variant hierop is de satelliettelefoon, die direct met een satelliet contact maakt en op die manier sms- en belverkeer mogelijk maakt. De klassieke telefoons waren daar ook tot beperkt, maar een in de laatste jaren veelgebruikte satelliet technologie is de Iridium Go. Een router die voor specifieke toepassingen (waaronder weerkaarten) een internetverbinding via de satelliet mogelijk maakt. 
Hiernaast heb je nog kleinere en goedkopere ‘SOS’ devices die wel sms verkeer mogelijkmaken en een SOS call naar de wal kunnen sturen met je locatie, maar verder geen toepassingen onderstunen. 
Tot slot heb je op het moment van schrijven één van de parels van Elon Musk. In 2006 lanceerde Musk zijn eerste raket vanuit SpaceX al. Hij kwam met het ridicule idee om die raket zo te maken, dat je die ook weer terug op aarde kon laten landen, in plaats van in zee storten. Ondanks een wat hobbelige start is dat hem toch gelukt, wat SpaceX in staat wist te stellen om op een totaal andere manier naar boven te kijken en mogelijkheden te zien. 

In 2018, 12 jaar na de eerste lancering, schoot één van de raketten de lucht in met aan boord twee testsatellieten voor het in 2015 aangekondigde Starlink. Een wereldwijd satellietnetwerk dat breedband internet zou moeten gaan verzorgen tegen prijzen die concurreren met reguliere internet providers. 
Ik heb sindsdien de uitrol, prijzen en applicaties op de voet gevolgd en door de tijd heen een enorme versnelling gezien in het gebruik van deze apparaten onder verschillende omstandigheden. Ter illustratie: Toen de Starlink voor nautische applicatie beschikbaar kwam, kostte de antenne €5.000 en het bijbehorende abbonement €5.500 per maand! Intussen is de eenmalige aanschaf teruggebracht naar €450,- en, afhankelijk van je toepassing, een abbonement nodig van €65 – €250 per maand. 

Zoals ik in het vorige bericht al schreef, raakt de overweging om met Musk in zee te gaan een gevoelige snaar bij mijn innerlijke romanticus. De zee is een illustere en mythische plek die ik graag zo in stand houd en de toevoeging van breedband internet midden op zee tart aan mijn beeld van een oneindige horizon. En die mening zal ook altijd zo blijen.
Dat ik daar niet de enige in ben, bleek toen ik het boek van Elly- en Dick Koopmans las. Zij voeren in 1996 met hun schip de wereld rond en beschrijven in een passage hoe zij met een zwaar hart het toen net opgekomen Global Positioning System (GPS) toch maar aan boord haalden. Tot dan toe hadden zij op de sterren en de zon gevaren met behulp van kaarten en een sextant. De romantiek die om het old-school navigeren hing ten opzichte van dit nieuwerwetse apparaatje wat gewoon elke seconde kan vertellen waar je precies bent, was voelbaar door de woorden heen. Desondanks is het voor ons inmiddels ondenkbaar om zonder GPS te varen. Sterker nog, de meeste mensen gebruiken tegenwoordig alleen nog maar de GPS als input voor hun zelfstuderende, autonoom rekenende systemen en zijn nauwelijks nog geïnteresseerd in de coördinaten die daar bij horen.

Die conservatieve blik op varandering van de wereldzeeën is dus van alle tijden en ondanks dat wij het internet met ons meenemen, maak ik me eigenlijk helemaal geen zorgen over het verdwijnen van de romantiek die hangt rondom de eindeloosheid van de oceaan. Het zal wat discipline vergen, maar wij gaan proberen op zee alsnog ons internetverkeer te minimaliseren en weloverwogen met onze digitale vriend om te gaan. 

Ja ik wil

Dat zei ik tegen Elon en toen vroeg hij direct of ik dan wat geld kon overmaken. Zo gezegd, zo gedaan en binnen een week kwam de grote doos met ‘Dishy’ binnen. Ze (ik denk dat dit een dame is) heeft wel veel vrijheid nodig. Ik heb haar nog niet echt aan de praat gekregen, maar wij zijn vanuit huis dan ook beperkt tot de vensterbank en die geeft blijkbaar niet genoeg zicht op overvliegende satellieten. Dishy moet namelijk een zogenaamde ‘direct line of sight’ hebben met de satellieten om goed te kunnen werken. 

Verder was de overweging eigenlijk vrij eenvoudig. Als je de abbonementen van de verschillende opties naast elkaar legt verliest de Iridium het op vrijwel alle vlakken van Starlink. Het enige echte argument dat voor Iridium spreekt is dat dit een mobiele unit is met een accu. In het geval van een ramp kun je deze dus gewoon mee van boord nemen en vanuit je reddingsvlot contact opnemen met iemand aan de wal. Voor die functionaliteit en situatie hebben wij aan boord weer andere systemen, dus was dat geen doorslaggevende reden om voor Iridium te kiezen. De SSB radio was alleen een eenmalige aanschaf geweest, daarvoor zijn geen abbonementen nodig en daar valt iets voor te zeggen. In totaal kom je dan uit op een vergelijkbaar bedrag als een jaar Starlink, dus daarbij blijft alleen het argument over dat de SSB romantischer is. 

We nemen het hele setje volgende week mee naar Italië voor de echte vuurdoop. Wij gaan daar een week of drie naartoe en willen vanaf de berg wat gaan werken. Heel benieuwd naar die bevindingen.

Op de hoogte blijven?

MEER VERHALEN