28 06.986N, 15 24.761W; 25/11/2024 11:30 UTC
Zes etmalen en zes uur verder. Luwte ligt achter haar anker in de haven van Las Palmas, Gran Canaria.
De afgelopen 48 uur hadden veel in zich. Mama’s lijfspreuk voor de zeevaart luidt dan ook Het venijn zit in de staart. Gelukkig waren we er goed op voorbereid en van echt slecht weer was geen sprake, maar als je al meer dan drie dagen relaxed achterover leunt en je dagen slijt met hangen in de zon, is opkruisen meer sport dan leefstijl.
Door het draaien en aantrekken van de wind krijgen we op dag vier te maken met zeer steile, korte golven. De wind komt uit het zuidwesten en je raadt het niet, maar we moeten dus naar het zuidwesten. Over de ene boeg varen we pal naar het westen en over de andere boeg naar het zuidoosten. Op de kaart dobbert Luwte al vlak boven de Canarische eilanden. Hemelsbreed nog 200 mijl, over zee nog meer dan 300.
Op de AIS verschijnt vlakbij ons de Ketobye. Een ander zeilschip dat nét iets sneller gaat als de wind een beetje wegvalt, maar een gelijke aan Luwte is als de wind weer wat aantrekt. Vierentwintig uur lang varen we parallel aan elkaar en maken we vergelijkbare keuzes. Bij elke wachtwissel gaat er een rif in, of uit. Om maar elk zuchtje zo goed mogelijk om te zetten in bootsnelheid.
Op dag zes zien we het front onze kant op komen. Als het goed is trekt het net langs ons, maar de horizonvullende zwarte band van wolken doen mij het meest denken aan de dooddoeners van Harry Potter. En dan moet je voorzichtig zijn. Ik stuur grote delen met de hand, omdat het fantastisch is om Luwte onder je te voelen springen en spelen in de golven. Jen vangt een Bonito (kleine tonijnachtige)! Onze eerste vangst op zee. Precies op datzelfde moment draait de wind verder, moet er snel gereefd worden, gaat de zon onder en zien we zwarte wolken boven ons samentrekken.
Na 48 uur hoog aan de wind zijn we allebei een beetje moe en murw. De wind valt ‘s nachts weg en hoewel we ook kunnen wachten tot er weer wind is, vind Jen dat we niet meer in de VOC-tijd leven en best de motor mogen bijdraaien voor het laatste stuk. Ik voel de havenkoorts ook al opkomen en kan haar geen ongelijk bewijzen.
Vandaag om 06.50 komt de zon op en laat Gran Canaria zich verhuld in een groot wolkendek aan ons zien. Met de haven in zicht daalt plotseling ons toerental en valt de motor stil. We zijn vergeten de dagtank bij te vullen en die is leeg. Gelukkig is het bladstil en heb ik de motor snel ontlucht. Jen slaapt door dit event heen rustig door.. Om 12.30 UTC varen we de pieren binnen en vinden we een plekje tussen de geankerde schepen. De tweede fles bubbels die we voor grote bestemmingen in kistjes aan boord hebben wordt ontkurkt: Bestemming Canaries kan worden afgestreept.
Uitgebreider verslag volgt. Wij drinken er eerst eentje op een behouden vaart!
Geniet van jullie welverdiende rust. Maar eerst proost op jullie bestemming op de canaries.
Slaap zacht en tevreden.
En daarna genieten van heerlijke verse vis in een restaurant op het strand
Supergoed gedaan, gefeliciteerd met weer een mooie sprong!
Heerlijk om te lezen over jullie avonturen.
Heel veel plezier op de canarische eilanden en geniet ervan
Groetjes Mirjam en Frans
Hallo Rorik en Jen
In 1970 waren wij, net zo als jullie nu, in Las Palmas na 4 en een half uur vliegen, of nauwkeuriger ‘ gevlogen te worden’.
Dat was wel sneller, maar was minder avontuurlijk. De redelijk pas geboren Dafne hadden we aan de zorg van onze ouders toevertrouwd. Voor jullie een welgemeend PROFICIAT!!!
Gefeliciteerd! Een mijlpaal! Heerlijk om in Las Palmas te zijn. Bij El Corte Ingles kan je een heerlijke Jamon kopen. Pata Negra Iberico. We hingen destijds de ham op in de kombuis. Een stukje eraf snijden en de snee sluit zichzelf door zoutafzetting. Daardoor blijft het heel lang goed.
Scharnieren=hingen
Leave a Reply